demisencorina-australie.reismee.nl

Alice Springs - Yulara

Familie Flodder ging vanochtend vroeg op stap! Gewapend met koffer incl. spanbanden zaten we om acht uur in de auto. Klaar voor onze route door de Outback.

In Alice Springs zien we veel Aboriginals lopen, ze veroorzaken hier behoorlijk veel overlast. Wij hebben er niet veel last van maar ze zien er vooral heel onverzorgd uit. Ze lopen op blote voeten en vooral langs de weg in de struiken (klinkt een beetje gek?). In Alice Springs wordt ook geadviseerd om 's avonds niet meer op straat te lopen, buiten je hotel.

De weg naar Yulura is heerlijk, we komen weinig auto's tegen en kunnen lekker doorrijden. De natuur is prachtig maar wel redelijk hetzelfde. Rood, heel veel rood, met heel veel struiken. Onderweg stoppen we hier en daar en genieten we van het zonnetje. Ons eerste serieuze stop is bij de Camel farm. Hier hadden we het een en ander over gelezen in boeken en op internet. Je kunt hier op een kameel rijden. En wie wil dat niet? We nemen een ritje door de 'yard'. Dit duurt ongeveer 10 minuten. We hobbelen door de tuin en als toetje gaat onze vriend nog een stukje rennen. Demis stuitert bijna van de kameel af, je moet ook wel op het juiste ritme mee bewegen! Het was zeker de moeite waard en vooral erg leuk om te doen!

Rond 14.00 uur komen we aan in Yulara, het plaatsje waar we ons hotel geboekt hebben. Nou ja hotel, het is hier een compleet resort maar belachelijk duur. We betalen voor onze kamer 175 euro hebben een ruimte van 16 vierkante meter zonder douche of toilet. Hiervoor kunnen we het centrale toiletgebouw gebruiken. Een soort camping dus met vaste kamers. Dat valt ons een beetje tegen, het is hier overigens wel erg gezellig.

's Middags zijn we naar Ayers Rock gereden, op zo'n 20 kilometer van het resort. Dit is de rots waar Australie om bekend staat. Wat een joekel van een rots, heel bijzonder om te zien! Echt niet normaal groot dat ding, hij is 348 meter hoog en ruim 9,5 km doorsnee breed. Onderweg naar Ayers Rock planten we ons statief in de berm en maken we leuke foto's. Bij Ayers Rock aangekomen zie je pas echt wat een enorme rots het is. Er loopt een wandelroute om de rock heen, 10,6 kilometer en 3,5 uur lopen. Dat doen we niet, we lopen een stukje en weer terug. Je kan hem ook beklimmen, dit hebben de Aboriginals liever niet omdat de rots voor hen heilig is. Beklimmen doen we dus ook maar niet (erg hoog en stijl trouwens ook).

We maken nu trouwens een gedeelte van de foto's met de reserve camera, die we bij ons hebben, dinsdag kijken we in Alice Springs voor een nieuwe lens (en een nieuwe koffer). Om 18.10 uur gaat de zon onder, er is een speciale plaats waar je dit kun bezichtigen. De Rock krijgt dan een hele felle kleur. Mooi om te zien. 's Avonds eten we op onze 'camping' een lekkere burger en een wrap en schrijven we het verhaal van de dag (dit verhaal dus). We hebben gelukkig internet via de telefoon wat weer veel geld bespaard.

Morgenochtend gaan we naar Kings Canyon (ongeveer 5 uur rijden) maar eerst de zonsopgang van Ayers Rock bekijken, kwart voor zeven de deur uit. Vroeg op, veel bekijken en een aardige afstand rijden dus!