demisencorina-australie.reismee.nl

Hervey Bay (Fraser Island)

Vandaag hebben we de hele dag een tour op Fraser Island gehad. Om zeven uur werden we opgehaald bij de camping. Allereerst moesten we 45 minuten met de ferry varen om Fraser Island te bereiken. Het is koud en er staat aardig wat wind. Mmm, lekker ingeschat, wij lopen in korte broek met teenslippers. Ze zullen wel denken: 'daar hebben je weer van die domme Hollanders'. We kunnen ze wel gemakkelijk herkennen. We zien een ander Nederlands stel ook op teenslippers staan, haha.

Gelukkig werd het na de ferry een stuk beter weer en was het op slippers prima uit te houden. We melden ons bij de juiste bus. Corina had al gelezen dat we niet achterin moesten zitten omdat we dan enorm hard heen en weer geschud zouden worden. Op zich natuurlijk grappig maar niet de hele dag. Opdracht gelukt, Demis meldt zich al eerste in de bus ;-). We zitten dus recht achter de chauffeur! Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld. Omdat dit eiland volledig uit zand bestaat kun je er alleen rijden met 4WD auto's. We nemen plaats in de bus die aangedreven wordt door een enorm krachtige motor met uiteraard 4WD aandrijving.

Fraser Island was vroeger enorm in trek voor de handel in hout. Omdat op dit eiland veel regenwoud is groeien er veel (hoge) bomen. Houtkap was dan ook de belangrijkste activiteit op het eiland. Tegenwoordig wordt het eiland alleen nog maar bezocht door toeristen en is het gebied beschermd door de overheid en staat het sinds 1992 op de lijst van werelderfgoederen.

Bij Central Station, onze eerste stop, maken we een wandeling door het regenwoud. Door het woud loopt een kreek met kraakhelder water, wat je kunt drinken. Dit water komt voort uit ondergrondse waterreservoirs (natuurlijk ontstaan), het duurt 80 jaren voordat het water, dat door regen in de reservoirs komt, terecht komt in de kreek.

We rijden de hele tijd door het dikke zand, wat niet erg hard gaat, zo'n 30 kilometer per uur, wel heel leuk en bijzonder om mee te maken. Ondanks dat we vooraan zitten schudden we door elkaar. We zitten bijna bij de chauffeur op schoot ;-). We zijn benieuwd hoe dit achterin gaat.

Onze tweede stop is bij lake McKenzie, een mooi en helder meer waarin je kunt zwemmen. Met het zand kun je sieraden reinigen door deze te scrubben met het fijne (witte) zand. Onze trouwringen zijn weer als nieuw ;-). We maken bij het meer kennis met twee Nederlanders die hier een jaar verblijven om te gaan werken (ook op teenslippers!!!). Zij hebben hier in 2010 al een jaar gewerkt en komen nu voor een jaar terug. Een gezellig stel waar we de rest van de dag leuk contact mee hebben.

Na een bezoek aan het meer lunchen we bij een restaurant. Na de lunch gaan we met de bus het strand op. Wat een prachtige kustlijn! Het is net hoog water geweest dus het water komt nog lekker ver het strand op. We rijden hier gewoon met de bus doorheen, super leuk! Er mag niet gezwommen worden langs deze kust. De stroming is enorm sterk en er zitten heel veel haaien. We zien enorm hoge golven, soms 4 achter elkaar. Onderweg komen we een dingo tegen. Dingo's zijn wilde honden die in Australië voorkomen, vooral op Fraser Island leven er veel. We mogen de hele dag al geen eten mee de bus uit nemen (zelfs niet in een tas) omdat dingo's hiervoor mensen kunnen aanvallen. Ze zien er overigens wel lief en mooi uit.

We stoppen bij het scheepswrak 'Maheno'. Dit wrak werd in 1905 gebruikt als luxe cruise schip dat voer tussen Sydney en Auckland. In 1935 zinkt het schip voor de kust van Fraser Island door een cycloon. Na het scheepswrak maken we nog een stop bij 'The Pinnacles Coloured Sands' Hier liggen zandduinen die 74 verschillende kleuren hebben. Wij hebben al die kleuren niet gezien maar het was wel een mooi gezicht. Onze laatste stop was bij Eli Creek. Deze kreek transporteert ieder uur 4.2 miljoen liter water in zee. Omdat deze kreek ook kraakhelder is en een zandbodem heeft is deze erg geschikt om in ze zwemmen. Wij houden het bij pootje baden, aangezien de temperatuur niet heel hoog is.

Na de kreek rijden we terug naar de ferry. Best nog een lange rit. Omdat we niet hard rijden en veel heen en weer worden geschut is een ritje van bijna een uur toch echt een lange zit.

's Avonds rond 19.00 uur 'schudden' we de camper in en eten we makkelijk. We zijn helemaal kapot, maar hebben weer een ontzettend leuke dag gehad! Morgen gaan we nog een keertje vroeg op voor de Whale Watching en dan is het erg vroege opstaan voorlopig voorbij ;-).