demisencorina-australie.reismee.nl

Hervey Bay (Whale Watching)

Vandaag zijn we nog de hele dag in Hervey Bay, onze derde en laatste dag hier. Op het programma staat vandaag Whale Watching. Om 7.45 uur werden we opgehaald op de camping. Lekker vroeg weer ;-).

Met een groep van zo'n 20 personen gingen we op een grote catamaran (geen zeilversie) richting de oceaan. Lekker rustig want op de boot konden wel een man of 150. We hadden er een beetje een hard hoofd in. Dit omdat we dit ook al gedaan hebben in Amerika en Canada. Het viel ons daar een beetje tegen omdat we alleen de staartvin en een stukje van zijn rug zagen. We hebben ons laten overtuigen dat het hier anders is (ze springen zelfs ;-) dus we hopen er maar op!

Na een klein uurtje varen kwamen we in de baai aan waar de walwissen aankomen na hun toch vanuit Antartica. Het is nog vroeg in het seizoen, ze komen nu dagelijks aan. Toch wel bijzonder dat dit ieder jaar dezelfde tijd is. We krijgen er eentje in zicht. Het water is hier trouwens super helder en met de zon erop kleurt het mooi helder blauw. Je kunt echt ver onder het water kijken. Wow, we zien er in de verte eentje springen! Dat hebben we nog nooit gezien. Dat belooft wat!

Walwissen spotten is toch ook wel een beetje een kwestie van geduld hebben. Op het moment dat de walwis onder water duikt kan hij (maximaal) 45 minuten onder water blijven en dus een eind weg zwemmen. We begrijpen van 'Captain Walvis', die ons via de speaker bijpraat, dat de walwissen hier 'relaxen'. Het water is hier heerlijk en ze worden beschermd door Fraser Island, ze zwemmen hier dus eigenlijk in een baai. De walwissen brengen hier hun jongen ter aarde (of ter water eigenlijk) en voeden deze in een snel tempo zodat ze zelfstandig de tocht terug naar Antartica kunnen maken.

Tot zover de les. Nu weer naar de praktijk ;-). We zien op zo'n 30 meter 2 walwissen zwemmen die heerlijk aan het draaien zijn. Ziet er leuk uit. Opeens krijgen we in de gaten dat ze onze kant op zwemmen, spannend! De rest is eigenlijk onbeschrijfelijk. Op een meter van de boot komt het enorme dier boven water. WOW........
Omdat het water zo helder is zien we pas hoe groot dit dier is, ongelooflijk. De walvissen hier zijn Humpback Whales, ze worden ongeveer 15 meter groot en kunnen zo'n 30 ton wegen. Bizar!

We moeten zwaaien om de aandacht te trekken, het werkt en de walwis komt rustig een kijkje nemen en komt boven water. Afwisselend zwemt hij onder de boot door naar de andere kant. En wij maar rennen!

We hebben nog nooit zo'n bizarre Whale Watching tour gedaan. Zo dichtbij gezien, zien springen en zoooo bizar groot! Blij dat Corina de doorslag heeft gegeven om toch te gaan ;-)

Na onze erg bijzondere en indrukkenwekkende tour waren we rond 15.00 uur weer terug bij camping. Demis wilde nog graag even zwemmen en is het onverwarmde zwembad in gedoken. Veel te koud natuurlijk maar wel gedaan! 's Avonds lekker relaxed en genoten van de foto's. Morgen gaan we op pad richting Brisbane, wat ons laatste station is.....