demisencorina-australie.reismee.nl

Airlie Beach (Whitsundays')

In alle vroegte werden we vanochtend opgehaald bij de camping. Zeven uur. Dat was weer even doorbijten vanochtend. In de bus konden we nog even lekker wakker worden. Na een klein uurtje in de bus kwamen we aan bij de haven waar we op de 'Camira' stapten. Deze grote paarse catamaran met drie zeilen was vandaag ons domein, samen met 78 anderen. Wat een bizarre boot. Tussen de buitenste delen van de catamaran zijn strakke witte netten gespannen zodat je hier heerlijk in de zon kunt zitten. Het is nog wel koud en vooral staat er aardig wat wind. We houden de trui maar eventjes aan ;-).

Van de drukte op de boot merk je overigens niets. Je kunt overal zitten, liggen of lopen. We gaan vandaag een tocht maken langs de Whitsundays', deze groep eilanden (in totaal 74) liggen aan de oostkust van Australië en liggen in het gebied van het Great Barrier Reef. De eilanden staan bekend om de hagelwitte stranden waarbij het strand van White Heaven Beach de mooiste is.

Nadat we de haven uit zijn gevaren gaan de zeilen omhoog en zorgt de harde wind voor een hoge snelheid. Op het water is het heerlijk vertoeven. We zitten lekker op het witte doek en genieten van het zonnetje. Er staat een harde wind en af en toe slaat er behoorlijk wat water in de boot. Op het moment dat we de camera pakken waait onze camerakapje de zee in. Kolere, we hebben ook wel geluk. Nu zwemt er dus een vis met een camerakap om zijn neus. Gelukkig hebben we nog een kapje over van de kapotte lens.

Na een paar uurtjes waaien op de oceaan stoppen we om te gaan snorkelen en het Great Barrier Reef te bekijken. Demis meldt zich aan. Hij besluit te gaan snorkelen in een wit shirt ter bescherming van zijn schouders en rug. In Thailand was dit na een uurtje zo verbrand dat hij de nachten erop stond te jodelen van de jeuk. Valt wel lekker op, iedereen een zwart pak (De mevrouw op de boot raadde dit niet aan maar toch trok iedereen het aan). Valt tenminste lekker op voor de foto's ;-). Het snorkelen was prachtig om te zien. In dit gedeelte lag het rif op ongeveer 3 a 4 meter diepte en kon je het dus goed bekijken. Vooral de felle kleuren zijn prachtig te zien in het heldere water.

Na het snorkelen gingen we op weg naar White Heaven Beach, het hagelwitte strand van de Whitsundays'. Toen we aankwamen viel onze mond open van verbazing. Wat een wonderschoon gezicht. Dit kennen we alleen van de plaatjes. Tot onze verbazing gingen we hier de boot af en mochten we een uur lang op dit strand vertoeven. Geweldig om op een strand aan te komen waar niet een voetstap te vinden is en je alleen maar wit strand ziet met een helder blauwe zee. Omdat we ook nog afgezet werden met een rubber bootje moesten we even aan Expeditie Robinson denken. Samen direct voor een duik het heldere water in. Dat was wel koud......er gingen er ook maar 6 in het water uiteindelijk. Toen we uit de zee liepen zagen we nog een pijlstaartrog van zo'n 2 meter zwemmen. Bizar!

Na heerlijk zonnen en een barbecue op de boot gingen we op weg terug naar de haven, dit was nog zo'n drie uur zeilen. Op de oceaan de zonsondergang gezien, heerlijk ;-)
Om half zeven stapten we helemaal rossig en met behoorlijke zeebenen de camper in na een super geslaagde dag!

Marielle

Klinkt als een super leuke dag! Gaaf hoor!